Budapest I. kerület | régi Déli Pályaudvar
1861-ben a Koronaőr utca felőli felhajtó | Forrás:Vasárnapi Újság 1861. 18. | Fotó:Zombory Gusztáv rajza
leguan | 2015-01-11 Nagy kép
Van képed a helyhez?Képnézet váltás
Budapest I. kerület | régi Déli Pályaudvar az Alkotás utca felőli épület | Forrás:vasutallomasok.hu | Fotó:adományozó: Ophoven Jenő
leguan | 2015-01-11
Budapest I. kerület | régi Déli Pályaudvar 1875-ös krisztinavárosi látkép, jobbra a Karácsonyi-palota, attól jobbra a pályaudvar | Forrás:Fortepan | Fotó:adományozó: Saly Noémi
leguan | 2015-01-11
Budapest I. kerület | régi Déli Pályaudvar 1905-ben az Alkotás utca felől, háttérben a várbeli Nádor laktanya és a Helyőrségi templom tornya | Forrás:képeslap
leguan | 2015-01-11
Budapest I. kerület | régi Déli Pályaudvar 1934-ben a felvonulásra használt Vérmező mögött | Forrás:Fortepan | Fotó:adományozó: Somlai Tibor
leguan | 2015-01-11
Budapest I. kerület | régi Déli Pályaudvar a már parkosított Vérmezővel, de az épület már lebontva 1953-ban | Forrás:Fortepan
leguan | 2015-01-11
Budapest I. kerület | régi Déli Pályaudvar a támfal az indulási oldal felől 1954-ben | Forrás:Fortepan
leguan | 2015-01-11
Budapest I. kerület | régi Déli Pályaudvar légifelvételen 1935-ben, a bal felső sarokban a mozdony-fűtőház | Forrás:Fortepan | Fotó:adományozó: Szent-Istvány Dezső
leguan | 2015-01-11
Budapest I. kerület | régi Déli Pályaudvar az Alkotás utcai oldalról 1936-ban | Forrás:Fortepan
leguan | 2015-01-11
Budapest I. kerület | régi Déli Pályaudvar a pályaudvarhoz kapcsolódó alagút bejárata 1927-ben | Forrás:Magyarság képes melléklete 1927 augusztus
leguan | 2015-01-11
Budapest I. kerület | régi Déli Pályaudvar A Déli átmenőcsarnoka a Márvány utcai hídról
tehtube | 2015-02-04
Budapest I. kerület | régi Déli Pályaudvar1865 - 1875 | A pályaudvar csarnoka oldalnézetben a várból | Forrás:FSZEK
tehtube | 2015-02-04
Budapest I. kerület | régi Déli Pályaudvar A pályaudvar indulási oldala
tehtube | 2015-02-04
Budapest I. kerület | régi Déli Pályaudvar A pályaudvar étterme
tehtube | 2015-02-04
Budapest I. kerület | régi Déli Pályaudvar1975 - 1975 | A maradék épület utolsó állapotában 1975 körül
tehtube | 2015-03-23

Budapest I. kerület | Keresés a címben:

A betűk begépelése közben megjelennek a hasonló címek (utca, tér, stb) az adott városból!
budavári katonai szertár (Zeughaus)
I. kerület Szent György utca
Kilátás a Lánchídra
I. kerület Magyar asszonyok bástyája
Kilátás az alagútból
I. kerület Alagút

régi Déli Pályaudvar

Cím: I. kerület Déli pályaudvar
GPS: 47.500105 - 19.024873
Építés éve: 1859 - 1861
Tervezte:
Kivitelezte:
HRSZ:
Beküldte: leguan
2015:01:11 13:15

A már meglévő osztrák, olasz, tiroli, horvát vasúttársaságok egyesítésével 1859-ben jött létre bécsi székhellyel a röviden Déli Vasútnak nevezett vasúttársaság.  Az osztrák államtól és magántársaságoktól átvett vonalak hálózatát új vonalakkal bővítették.  A több magyarországi vonal közül a  Buda – Kanizsa közötti tervezése 1857-ben kezdődött,  és  a  forgalom megindulására 1861 tavaszán került sor. Buda állomására, azaz a mai Budapest Déli pályaudvarra március 22-én futott be az első teher-, április 1-jén pedig az első személyszállító vonat.

Az állomás a Vérmező mellett, egy korábbi temető helyén épült. Mivel itt egy mélyedés volt, a beérkező vágányokkal való szintbehozás miatt emeletnyi magasságban fel kellett  tölteni a területet, amit a köré épített vastag támfal tartott.  Feljárat egyrészt a krisztinavárosi Karácsonyi-palota mögött vezető Koronaőr utcából, másrészt a Városmajor felől volt.  Ezen kívül, a Gellért-hegy nyúlványa alatt alagutat kellett építeni a beérkező vágányok számára. Az állomás épülete a vasúttársaság más forgalmas pályaudvaraihoz hasonlóan komolyan felszereltnek számított. A fából épített vonatfogadó csarnokát közrefogta a felvételi épület két átellenes, indulási és érkezési feladatokra tagolt oldala. A Déli pályaudvar nevet 1873-ban kapta.  1901-ben a növekvő forgalom miatt a Vérmező felől új jegyváltó-előcsarnok épült.

A létesítményt a második világháború során teljesen lebombázták, a befutó vasútvonalak is tönkrementek. Az 1940-es évek végének vasúti helyreállítási munkálatai a pályaudvar épületére nem terjedtek ki. Egészen az 1960-as évekig ideiglenes létesítmények szolgálták az utasokat, csak 1962-ben emeltek új üvegcsarnokot a vágányok végén, ideiglenes perontetővel. Végül 1970-ben indult meg a pályaudvar rekonstrukciója.





Hozzászólás csak regisztrált felhasználóknak!

Közeli helyek