- A malom 1956-os... [kugi]
- A malom 1924-es... [kugi]
- További képek és... [kugi]
- A balról látható... [kugi]
- Kedves Róbert!... [Kurucles]
- Köszi! Sajnálom! [Ády]
- Lebontották és a h [Kimster20]
- Tinódi utca 1. –... [visuo]
- Soroksári út... [visuo]
- 1909-ben tervezték... [visuo]
V. kerület Széchenyi István tér
XIII. kerület Margitsziget
Budapest Margit híd
XIII. kerület Árpád híd
Budapest IX. kerülete
metro
Bp Széchenyi Lánchíd
Budapest
Légifelvételek
Erzsébet híd
Hajóhíd a Dunán
2010:10:09 14:17
Alkalmi, időlegesen fennálló hajóhidat már a rómaiak is építhettek a mai Budapest területén, és talán állt ilyen híd rövid ideig Zsigmond korában is. Az első állandó, az év nagyobbik felében működő és évről évre újra felállított hajóhidat a törökök építették a két város közé. Ennek többszöri pusztulását követően, a török uralom utáni nyolc évtizedben (!) nem is építettek hidat Pest és Buda között. Ehelyett újra az ősi eszközöknek: a csónakoknak jutott nagy szerep.
Véletlenszerűen jutott azután Pest-Buda - igencsak későn - újra hajóhídhoz. 1767-ben, Albert szász herceg budai látogatása alkalmából ideiglenesnek szánt hajóhidat építettek a Dunán. A látogatást követően - az előzetes tervekkel ellentétben - mégsem bontották szét a hidat, hanem meghagyták azt a városok kezelésében. Ezt az alkalmi hidat azután évek alatt bővítették egy minden igényt kielégítő hajóhíddá. Ettől kezdve évente újra “felépítették” a két város között - egészen az első állandó híd (Lánchíd) 1849-es átadásáig, tehát 82 éven keresztül. (A Redaute-ot ábrázoló, 1833-ből származó képen is látható.)
A hajóhíd 43 hajótesten nyugodott, hosszúsága 422 méter, szélessége 8,85 méter volt, a következő megosztással: a két szűk gyalogjáró 1,10-1,10 méter, a kocsiút 6,65 méter szélességű; két szemben jövő szekér is elfért rajta. A hajók számára a parthoz közeli részen mindkét oldalon szét lehetett nyitni egy három hídtagból álló részt.
(A festmény a rácok dunaparti körmenetét ábrázolja.)
Hozzászólás csak regisztrált felhasználóknak!