Budapest | Ferenc József (Szabadság) híd
Ferenc József híd | Forrás:Képeslapok
Ády | 2010-01-03 Nagy kép
Van képed a helyhez?Képnézet váltás
Budapest | Ferenc József (Szabadság) híd1902 | | Forrás:Képeslap
Ády | 2010-10-19
Budapest | Ferenc József (Szabadság) híd1917 | | Forrás:Képeslap
Ády | 2011-07-14
Budapest | Ferenc József (Szabadság) híd1917 | | Forrás:képeslap
Ády | 2012-06-13
Budapest | Ferenc József (Szabadság) híd1920 - 1929 | | Forrás:Képeslap
Ády | 2010-10-19
Budapest | Ferenc József (Szabadság) híd1920 - 1929 | | Forrás:Képeslap
Ády | 2011-07-30
Budapest | Ferenc József (Szabadság) híd1926 | | Forrás:Képeslap
Ády | 2011-01-18
Budapest | Ferenc József (Szabadság) híd1930 - 1939 | | Forrás:Képeslap
Ády | 2010-10-07
Budapest | Ferenc József (Szabadság) híd1930 - 1939 | | Forrás:képeslap
Ády | 2011-07-26
Budapest | Ferenc József (Szabadság) híd1932 | | Forrás:képeslap
Ády | 2011-07-26
Budapest | Ferenc József (Szabadság) híd1950 - 1959 | Már Szabadság híd néven | Forrás:Budapest könyv
Ády | 2010-10-27
Budapest | Ferenc József (Szabadság) híd1950 - 1959 | | Forrás:képeslap
Ády | 2011-11-08
Budapest | Ferenc József (Szabadság) híd1955 | Szabadság híd rendőrbódéval
Ády | 2010-10-28
Budapest | Ferenc József (Szabadság) híd1958 | | Forrás:Képeslap
Ády | 2010-11-02
Budapest | Ferenc József (Szabadság) híd1960 - 1969 | | Forrás:Képeslap
Ády | 2011-08-29
Budapest | Ferenc József (Szabadság) híd1960 - 1969 | | Forrás:képeslap
Ády | 2011-08-03
Budapest | Ferenc József (Szabadság) híd1960 - 1960 |
Ády | 2010-10-27
Budapest | Ferenc József (Szabadság) híd1960 - 1969 | | Forrás:Képeslap
Ády | 2010-10-18
Budapest | Ferenc József (Szabadság) híd1966 | | Forrás:Képeslap
Ády | 2011-06-28
Budapest | Ferenc József (Szabadság) híd1972 | | Forrás:Képeslap
Ády | 2010-10-07
Budapest | Ferenc József (Szabadság) híd1961 | | Forrás:képeslap saját gyűjteményből
multbanezo50 | 2012-06-29
Budapest | Ferenc József (Szabadság) híd1965 | A Gellért-hegyről nézve | Forrás:képeslap saját gyűjteményből
multbanezo50 | 2012-06-29
Budapest | Ferenc József (Szabadság) híd2012 | Budáról... | Forrás:saját | Fotó:Szűcs János
szucsjanek | 2012-10-18

Budapest | Keresés a címben:

A betűk begépelése közben megjelennek a hasonló címek (utca, tér, stb) az adott városból!
Nincs találat

Ferenc József (Szabadság) híd

Cím: Szabadság híd
GPS: 47.485661 - 19.054879
Építés éve: 1896 - 1896
Tervezte: Feketeházy János
Kivitelezte:
HRSZ:
Beküldte: Ády
2010:01:03 12:12

A Szabadság híd (Ferencz József híd, Fővám téri híd) Budapest egyik, 1896-ban, a főváros harmadik közúti átkelőjeként átadott hídja.

A Margit híd 1872-es átadása után a hídvámokból származó bevételek tovább növekedtek. Az 1885. évi XXI. törvénycikk alapján, amikor a hídvámokból befolyó éves bevétel meghaladja a 650 000 forintot, a többletet negyedik híd építésére kell fordítani (a harmadik fővárosi híd az Összekötő vasúti híd volt). Ez 1890-ben következett be, majd 1893-ban a XIV. törvénycikk végül további két híd, a fővámtéri (a mai Szabadság híd) és az eskütéri (a régi Erzsébet híd) hidak építését rendelte el.

A törvény végrehajtásával megbízott Kereskedelmi minisztérium  a hidak terveinek elkészítésére nemzetközi tervpályázatot írt ki. A pályázatra összesen 74 pályamű érkezett be, melyek közül 53 az eskütéri, 21 pedig a fővámtéri  híd terveire vonatkozott. A mai Szabadság-hídra vonatkozó tervek közül 16 háromnyílású, 5 pedig egynyílású híddal számolt. A tervek bírálóbizottsága a pályázathoz hasonlóan nemzetközi volt, Kherndl Antal műegyetemi tanár vezetésével.

A két hídra vonatkozó terveket együttesen bírálták el, a tervek közül a II. illetve a III. díjat nyert terv a fővámtéri hídra készült. A díjazott terveken túl a Szabadság-hídra készült tervek közül még egyet megvettek. A II. díjas tervet Feketeházy János készítette, a III. díjas tervet Totth Róbert, a további megvásárolt terv pedig Chatry S. és fia építési vállalkozók, illetve Schikedanz Albert építész.

A híd végül néhány kisebb változtatással Feketeházy János tervei alapján épült meg. A kivitelezési részletterveket Gállik István és Beke József készítették, a kapuzatok építészeti megoldását Nagy Virgil.

A híd építése 1894-ben kezdődött, az alapok építése légnyomásos módszerrel történt. A pillérek és a hídfők 1895 decemberére készültek el. A híd vasszerkezetét a Magyar Királyi Államvasutak Gépgyára szállította. A szerkezet gyártását 1895 februárjában kezdték, a szerelést ugyanezen év júliusában, végül 1896 augusztusában fejezték be. A hidat Ferenc József jelenlétében – aki az utolsó szegecset maga verte be – 1896. október 4-én adták át. Az uralkodó tiszteletére a híd a Ferencz József híd nevet kapta.

A hidat ellátták villamosvágánnyal, elektromos és gázvilágítással. Eredetileg 12 ívlámpát, 8 izzólámpát, és 48 gázlámpát helyeztek el a hídon.

A híd építése kapcsán az addig csak a Váci utcáig (akkori nevén: Lipót utca) terjedő Vámház körutat (akkor Mészáros utca) a Duna vonaláig meg kellett hosszabbítani. Ehhez a mai Fővám tér északi oldalán levő háztömböt elbontották.F: wikipedia.org





Hozzászólás csak regisztrált felhasználóknak!

Közeli helyek