Budapest XXI. kerület | Csepeli Vámmentes Kikötő
1930 - 1939 | | Forrás:Képeslap
Ády | 2011-07-24 Nagy kép
Van képed a helyhez?Képnézet váltás
Budapest XXI. kerület | Csepeli Vámmentes Kikötő
1930 - 1939 | 1929-ben átadott gabonatárház. | Forrás:Képeslap
Ády | 2011-07-24
Budapest XXI. kerület | Csepeli Vámmentes Kikötő
1943 | | Forrás:Képeslap
Ády | 2011-07-24
Budapest XXI. kerület | Csepeli Vámmentes Kikötő
1949 | | Forrás:Képeslap
Ády | 2011-07-24
Budapest XXI. kerület | Csepeli Vámmentes Kikötő
1956 | | Forrás:uniospenz.hu
Ády | 2011-07-24
Budapest XXI. kerület | Csepeli Vámmentes Kikötő
2011 | A kikötő, előtérben Szabados Béla szobrász Bálavivő munkás szobra | Fotó:Ády
Ády | 2011-07-24
Budapest XXI. kerület | Csepeli Vámmentes Kikötő
a szabadkikötő az 1930-as években | Forrás:Csepeli Újság 1939 március
leguan | 2013-01-21

Budapest XXI. kerület | Keresés a címben:

A betűk begépelése közben megjelennek a hasonló címek (utca, tér, stb) az adott városból!
Weiss Manfréd Sporttelep
XXI. kerület Táncsics Mihály utca

Csepeli Vámmentes Kikötő

Cím: XXI. kerület Szikratávíró utca
GPS: 47.445428 - 19.062896
Építés éve: 1928
Tervezte:
Kivitelezte:
HRSZ:
Beküldte: Ády
2011:07:24 19:10

...A XIX. század végén a növekvő teherhajó forgalom kinőtte a budapesti rakpartokat, napirendre került a fővárosi kikötő építése. A Minisztertanács a millennium évében, 1896-ban született döntése alapján a kereskedelmi miniszter Gonda Bélát bízta meg a budapesti kikötő tervezésével.

A kitűnő tervezőmérnök a két ágra nyíló, Duna által közrefogott Csepelsziget északi csúcsát tartotta alkalmasnak a nagyméretű kikötő elhelyezésére. Az 1905-ben elkészült terv megvalósítására azonban csak a soroksári Duna rendezése, a Kvassay-zsilip megépítése után kerülhetett sor.
Gonda Béla mindkét Duna ágat fel kívánta használni a kikötőépítés céljára. Később a terv átdolgozásával megbízott Hoszpotszky Alajos két egymást követő munkájában a soroksári Duna mellett gondolta elhelyezni a létesítményt. Miután az elképzelést elvetették, egy Sajó Elemér miniszteri osztálytanácsos vezetésével működő tervezőcsoport 1919 elején néhány hét alatt elkészítette a kikötőépítés részletes tervét. Két kereskedelmi kikötő és a petróleum kikötő medencéjét a Dunapart közelébe, az ipari létesítményeket a soroksári Duna partjára tervezték.

A földmunkák 1919-ben megkezdődtek, az építkezésen novemberben már 1280 munkás dolgozott...
...Az építés során hat és félmillió köbméter földet mozgattak meg. Felépítették Hültl Dezső és dr. Mihalich Gyula egyetemi tanár tervezte, rendkívül modern, 35 ezer tonna terményt befogadó gabonatárházat. Csaknem negyedmillió köbméter követ és betont használtak fel. Megépült a kereskedelmi és ipari medence és a vasúti hálózat, elkészültek a rakodóterek és fedett tárolók. Mindez a technika legmagasabb korabeli színvonalán valósult meg. Korszerű darukat, világviszonylatban is újszerű szállító berendezéseket építettek be. Éveken át 1000–1500 embernek adott munkát....
...A Minisztertanács 1928. július 13-án a kikötőt “Budapesti Vámmentes Kikötő” elnevezéssel állami vállalattá nyilvánította. Az avatási ünnepségre 1928. október 20-án került sor. F: csepel-sziget.hu

Ma Csepeli MAHART Szabadkikötő néven működik





Hozzászólás csak regisztrált felhasználóknak!

Közeli helyek