Budapest XIII. kerület | Első Magyar Gazdasági Gépgyár (EMAG)
a gyártelep a Lőportár utca és Váci út felől, 1909-ben | Forrás:képeslap
leguan | 2015-03-05 Nagy kép
Van képed a helyhez?Képnézet váltás
Budapest XIII. kerület | Első Magyar Gazdasági Gépgyár (EMAG) az eredetileg 22 tengelyes Váci úti homlokzat megmaradt 15 tengelyes része | Forrás:saját fotó
leguan | 2015-03-05
Budapest XIII. kerület | Első Magyar Gazdasági Gépgyár (EMAG) a Dévai utca felől | Forrás:saját fotó
leguan | 2015-03-05
Budapest XIII. kerület | Első Magyar Gazdasági Gépgyár (EMAG) a hátsó, udvari homlokzat | Forrás:saját fotó
leguan | 2015-03-05
Budapest XIII. kerület | Első Magyar Gazdasági Gépgyár (EMAG) a Váci út és Dévai utca sarkán megmaradt épület | Forrás:saját fotó
leguan | 2015-03-05
Budapest XIII. kerület | Első Magyar Gazdasági Gépgyár (EMAG) Váci úti homlokzat | Forrás:saját fotó
leguan | 2015-03-05
Budapest XIII. kerület | Első Magyar Gazdasági Gépgyár (EMAG) hátsó, udvari homlokzat | Forrás:saját fotó
leguan | 2015-03-05
Budapest XIII. kerület | Első Magyar Gazdasági Gépgyár (EMAG) 1908-as térképen | Forrás:Budapest régi térképei, Arcanum 2005.
leguan | 2015-03-05

Budapest XIII. kerület | Keresés a címben:

A betűk begépelése közben megjelennek a hasonló címek (utca, tér, stb) az adott városból!

Első Magyar Gazdasági Gépgyár (EMAG)

Cím: Váci út 19
GPS: 47.520877 - 19.062172
Építés éve: 1883 - 1908
Tervezte:
Kivitelezte:
HRSZ:
Beküldte: leguan
2015:03:05 17:28

A vállalat jogelődje Grossmann-Rausenbach Gazdasági Gépgyár néven 1881-83-ban alakult Budapesten, a Váci út 7. (a századfordulótól már  19.) alatt. Főként gőzcséplőgépek és kisebb mezőgazdasági gépek gyártásával foglalkozott. 1889-ben került a Pannónia Gőzmalom tulajdonosainak kezébe, akik az Első Magyar Gazdasági Gépgyár (EMAG) néven részvénytársasággá alakították át. A századfordulóra a gyár alkalmazottainak száma elérte a 800 főt. Az első világháborúban az EMAG is bekapcsolódott a haditermelésbe: vasúti kocsikat, lövegtalpakat, pontonokat és egyéb vasszerkezeteket gyártott és szállított a hadseregnek. 1916-ban új üzemág létesítésével megkezdődött a malomipari termékek gyártása. Az 1928-as gazdasági világválság után  részt vett a legnagyobb konkurens Hofherr-Schrantz-Clayton-Shuttleworth Magyar Gépgyári Művek Rt., valamint a MÁVAG és a Ganz által létesített kartellben. Megélénkült az export Olaszország, Franciaország, Finnország felé. Ennek ellenére termelése veszteséges volt, így 1939-ben beolvasztották a  Vadásztöltény- Gyutacs- és Fémárugyárba, egyúttal ismét megkezdődött a haditermékek gyártása.

Az államosítást követően, 1950-ben elkészült a gyárban az első hazai kombájn, amiből 1960 májusáig tízezer hagyta el a gyárat,  és amikből exportcikk is lett: Csehszlovákiába, Jugoszláviába, összesen 14 országba szállította az EMAG saját gyártmányait, még Brazíliába és Kínába is eljutottak a hazai kombájnok.

A gyárat 1963-ban számolták fel. Mára az épületek közül csak a két Váci útra néző maradt meg (részben).





Hozzászólás csak regisztrált felhasználóknak!

Közeli helyek