Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG
piac és nehézipar, tízezresével kötegelt csipkebugyi és tonnányi hengerelt acéllemez | Forrás:saját fotó
leguan | 2013-06-27 Nagy kép
Van képed a helyhez?Képnézet váltás
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a MÁVAG kezdete 1870-ben | Forrás:A Ganz-MÁVAG története, Révai 1964
leguan | 2013-06-27
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a MÁVAG és a Ganz előzményei a temető helyén 1878-as térképen | Forrás:Budapest régi térképei, Arcanum 2005.
leguan | 2013-06-27
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a MÁVAG műhelycsarnoka 1880-ban | Forrás:Vasárnapi Újság | Fotó:Dörre Tivadar rajza
leguan | 2013-06-27
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a két gyár épületei 1918-ban, nagyjából 1945-ig érvényes állapot | Forrás:Budapest régi térképei, Arcanum 2005.
leguan | 2013-06-27
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG az eredeti MÁVAG-terület fennmaradt főbb épületei | Forrás:Google-térképen eredeti helyszínrajzok alapján
leguan | 2013-07-16
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG az eredeti Ganz-terület fennmaradt főbb épületei | Forrás:Google-térképen saját szerkesztés
leguan | 2013-08-01
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a mozdonygyári lakatosműhely tervrajza 1892-ből | Forrás:tervtár
leguan | 2013-09-27
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a Magyar Királyi Államvasutak Gépgyára az 1890-es években, előtérben a pályaudvar és a Kőbányai út, középen a mozdonygyári lakatosműhely tornyos bejárata | Forrás:Ezeréves Budapest, Magyar Helikon/Corvina 1970
leguan | 2013-09-27
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a MÁVAG látképe 1936-ban, előtérben a pályaudvar, mögötte a Kőbányai út, jobbra az Orczy tér | Forrás:képeslap
leguan | 2013-06-27
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG 1964-es látkép, dél felől | Forrás:A Ganz-MÁVAG története, Révai 1964.
leguan | 2013-06-27
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a Ganz vízgép gyártásának egyik terméke 1935-ben a gyárudvaron | Forrás:Fortepan
leguan | 2013-06-27
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG mozdonyjavítás 1947-ben a MÁVAG-ban | Fotó:Kovács Géza
leguan | 2013-06-27
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG 1961-ben épül (tervező Rudnai József) a diesel-programhoz a B2 üzemcsarnok (1-es) a már 1952-53-ban felépült B1 mellett | Forrás:A Ganz-MÁVAG története, Révai 1964.
leguan | 2013-06-27
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a B2 épület napjainkban már üzletház, az ablakok egy része még az eredeti zöldeskék üvegű | Forrás:saját fotó
leguan | 2013-06-27
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a B2 épület keleti homlokzata | Forrás:saját fotó
leguan | 2013-07-05
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a hajdani Szapáry utcába, a B2 (1-es) és a 239-es épületek között bevezető vasúti vágány maradványa a Kőbányai úton | Forrás:saját fotó
leguan | 2013-06-27
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a Szapáry utcában haladó vágány ehhez a hajdani daruzott rakodóhoz vezetett | Forrás:saját fotó
leguan | 2013-06-27
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a még most is működő lemezsajtoló üzem (231-es épület) délnyugat felől | Forrás:saját fotó
leguan | 2013-06-27
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a lemezsajtoló északnyugat felől | Forrás:saját fotó
leguan | 2013-06-27
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a lemezsajtoló melléképületei | Forrás:saját fotó
leguan | 2013-06-27
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a felújítatlan a kereskedelmi áruraktár, a felújított az üzlet | Forrás:saját fotó
leguan | 2013-06-27
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG ami már új működést kapott és ami még nem, a hajdani fényező és reszelővágó műhelyépületekből | Forrás:saját fotó
leguan | 2013-06-27
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG üzletek | Forrás:saját fotó
leguan | 2013-06-27
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a hajdani mozdonyüzem (236-os épület) délnyugati homlokzata | Forrás:saját fotó
leguan | 2013-07-17
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a mozdonyüzem keleti homlokzata | Forrás:saját fotó
leguan | 2013-07-17
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG visszabontott hajdani kémény a mozdonyüzem keleti oldalán | Forrás:saját fotó
leguan | 2013-06-27
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG mozdonygyári belső 1964-ben 1. | Forrás:A Ganz-MÁVAG története, Révai 1964.
leguan | 2013-07-18
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG mozdonygyári belső 1964-ben 2. | Forrás:a Ganz-MÁVAG története, Révai 1964.
leguan | 2013-07-18
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a mozdonyüzem keleti csarnokvégeinek 1914-ben tervezett látványa a ráépítések miatt most már csak madártávlatból sejthető | Forrás:eredeti tervrajz és Google-térkép
leguan | 2013-07-17
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG hajdani üzemcsarnokban leválasztott áruraktárak | Forrás:saját fotó
leguan | 2013-06-27
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a hajdani 221-es, vasöntöde üzemcsarnokban (épült 1912-ben) üzlet-iroda építmény | Forrás:saját fotó
leguan | 2013-06-27
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a Kőbányai út 21. és 23. (250-es és 249-es épületek) közé bevezető vágány maradványa | Forrás:saját fotó
leguan | 2013-06-27
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a 248-as épület, gépraktár majd motorgyár | Forrás:saját fotó
leguan | 2013-07-19
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG kémény és a falára telepített víztorony (1920-22, építő: Schulz Gőztéglagyár Rt,. építésvezető: Győri Rezső) | Forrás:saját fotó
leguan | 2013-06-27
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a víztornyos kémény alján | Forrás:saját fotó
leguan | 2013-06-27
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a 224-es nagy hídüzemi csarnoknak a milleniumi kiállítás Gépcsarnokából 1897-ben áthozott, most meghagyott és felújított tetőszerkezete | Forrás:saját fotó
leguan | 2013-07-15
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a tetőszerkezet részlete | Fotó:saját fotó
leguan | 2013-07-15
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a MÁVAG korábbi Kőbányai úti épületeit Lauber László tervezésével 1954-ben alakították egységes homlokzatúvá, középen négyemeletessé, főbejáratként (250-es épület) | Forrás:saját fotó
leguan | 2013-06-27
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a Kőbányai út 33. alatti, 1900 körül épült gyárépület (21-es) utcai homlokzata | Forrás:saját fotó
leguan | 2013-06-30
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a Kőbányai út 33. alatti épület oldalhomlokzata | Forrás:saját fotó
leguan | 2013-06-30
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a hajdani Ganz-gyár területén lévő 28-as kovácsüzemi csarnok | Forrás:saját fotó
leguan | 2013-06-30
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a tolópadtól délre fekvő 101-es vasúti szerelőcsarnok | Forrás:saját fotó
leguan | 2013-06-30
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG vasúti kocsik szerelése 1964-ben a csarnokban | Forrás:120 éves a Ganz-MÁVAG, Révai 1964.
leguan | 2013-07-01
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a korábbi csarnokok helyén 1986-ban épült 170-es, vasúti jármű szerelő csarnok (tervező: Németh Iván) | Forrás:saját fotó
leguan | 2013-07-05
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a 170-es csarnok tolópadhoz csatlakozó homlokzata | Forrás:saját fotő
leguan | 2013-07-05
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a Ganz Motor Kft által működtetett csarnok harántirányú laternás felülvilágítása | Forrás:saját fotó
leguan | 2013-07-05
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a négyhajós csarnok két hajója | Forrás:saját fotó
leguan | 2013-07-05
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a tolópadtól északra eső 30-as és 170-es csarnok, a nagy Ganz-tolópad gurulóterével, jobbra a 15-ös csarnokból a tolópadhoz csatlakozó vágánycsonkok | Forrás:saját fotó
leguan | 2013-06-30
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a tolópadtól északra eső bontási terület, mögötte a 28-as csarnok oldala és tetőzete, amögött a 175-ös csarnok magasépülete | Forrás:saját fotó
leguan | 2013-06-30
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a készülő mozdonyok, kocsik csarnokok közötti átmozgatását szolgáló 60 tonnás tolópad hordozó padja | Forrás:saját fotó
leguan | 2013-06-30
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a tolópad mozgató motorháza | Forrás:saját fotó
leguan | 2013-06-30
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a 22-es, hajdani vízgépgyár (jelenleg a Ganz Engineering és Energetikai Gépgyártó Kft.) üzemcsarnok háromhajós részének északi homlokzata | Forrás:saját fotó
leguan | 2013-07-14
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a kéthajós üzemcsarnokrész északi homlokzata | Forrás:saját fotó
leguan | 2013-08-11
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a 22-es homlokzatának részlete | Forrás:saját fotó
leguan | 2013-07-14
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a 22-es nyugati oldala | Forrás:saját fotó
leguan | 2013-07-14
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a 22-es déli homlokzata, mellette a 175-ös | Forrás:saját fotó
leguan | 2013-07-14
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a déli homlokzat mellett a ráépített 175-ös csarnok | Forrás:saját fotó
leguan | 2013-08-01
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG az 1930-as években készült turbina | Forrás:A Ganz-MÁVAG 120 éves története, Révai 1964.
leguan | 2013-08-01
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG vízgépgyár belső 1964-ben 1. | Forrás:Ganz-MÁVAG története, Révai 1964.
leguan | 2013-07-25
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG vízgépgyár belső 1964-ben 2. | Forrás:Ganz-MÁVAG története, Révai 1964.
leguan | 2013-07-25
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a 22-es csarnok régebbi, háromhajós részének egyik hajója | Forrás:saját fotó
leguan | 2013-08-01
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a 22-es kéthajós része 1. | Forrás:saját fotó
leguan | 2013-08-01
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a 22-es kéthajós része 2. | Forrás:saját fotó
leguan | 2013-08-01
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG fentmaradt szempontok a műhelyfalon | Forrás:saját fotó
leguan | 2013-08-01
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG átjárás a 22-es és az atomerőművi berendezéseket gyártó 175-ös között | Forrás:saját fotó
leguan | 2013-08-01
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG atomerőművi hűtővíz szivattyúk gyártása | Forrás:saját fotó
leguan | 2013-08-01
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a 175-ös tetővilágítása 1. | Forrás:saját fotó
leguan | 2013-08-01
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a 175-ös tetővilágítása 2. | Forrás:saját fotó
leguan | 2013-08-01
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a 175-ös és 22-es közötti válaszfal az utóbbi falazata | Forrás:saját fotó
leguan | 2013-08-01
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a 175-ös 35 méter magas toronyrésze az atomerőművi kazettaátrakók gyártására | Forrás:saját fotó
leguan | 2013-08-01
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG daruzás a 175-ös toronyrészében | Forrás:saját fotó
leguan | 2013-08-01
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a 175-ös toronycsarnoka | Forrás:saját fotó
leguan | 2013-08-01
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a 175-ben gyártott atomerőművi kazettaátrakó monstrum | Forrás:ganz-holding.hu prezentációs videóból
leguan | 2013-08-02
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG Ganz-MÁVAG embléma a 175-ös toronycsarnokának tetején | Forrás:saját fotó
leguan | 2013-08-01
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a 4-es, motor- és hajtószerelőmű keleti homlokzata | Forrás:saját fotó
leguan | 2014-01-12
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a 23-as, hajdani Ganz-acélöntöde csarnokában elkerített raktár | Forrás:saját fotó
leguan | 2014-01-12
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a 35-ös üzemcsarnok fejépülete a Kőbányai út 35. alatt | Forrás:saját fotó
leguan | 2013-06-30
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a 35-ös üzemcsarnok keleti oldala, a különlegesen ívelt tető világítóablakokkal | Forrás:saját fotó
leguan | 2013-06-30
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a 35-ös üzemcsarnok déli vége | Forrás:saját fotó
leguan | 2013-06-30
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a 35-ös üzemcsarnok nyugati oldala | Forrás:saját fotó
leguan | 2013-06-30
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a 35-ös üzemcsarnok megvilágító tetőablakai belülről, beépített üzlethelyiségekkel | Forrás:saját fotó
leguan | 2013-06-30
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a 82-es épületben, a hajdani Villám utca 38-ban 1934-1949 között működött a Ganz Számlálógyár (Árammérőgyár) | Forrás:képeslap
leguan | 2013-07-31
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a 82-es épület jelenleg | Forrás:saját fotó
leguan | 2013-08-01
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a 82-es északi homlokzata | Forrás:saját fotó
leguan | 2013-08-01
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG a Ganz-MÁVAG igazgatósági épület(107-es), a 60-as évek elején kezdődő toronyirodaház-építés egyike, 1964-ben | Forrás:A Ganz-MÁVAG 120 éves történelme, Révai 1964.
leguan | 2013-06-30
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG irodaházként napjainkban | Forrás:saját fotó
leguan | 2013-06-30
Budapest VIII. kerület | Ganz-MÁVAG homlokzati felületek | Forrás:saját fotó
leguan | 2013-06-30

Budapest VIII. kerület | Keresés a címben:

A betűk begépelése közben megjelennek a hasonló címek (utca, tér, stb) az adott városból!
Nincs találat

Ganz-MÁVAG

Cím: Kőbányai út 19 - 33.
GPS: 47.487067 - 19.098619
Építés éve:
Beküldte: leguan
2013:06:27 00:45

A Kőbányai út mentén (Nagy-Budapest 1950. évi létrehozását megelőzően Kőbánya, majd a Józsefváros területén)  1867-ben adták át a forgalomnak a magyar kir. vasút első pályaudvarát („Északi”, később Józsefvárosi pályaudvar), ami ettől kezdve 1885-ig a budapesti főpályaudvar volt. Ez indokolta, hogy  közelében – a Kőbányai út túloldalán –  már 1868-ban magyar-belga  vasúti gépgyártási cég jöjjön létre. Ennek csődjét követően és tulajdonjogát megszerezve, és egyesítve  a hasonló sorsra jutott magyar-svájci vagongyártó céggel, 1870-ben jött létre a Magyar Királyi Államvasutak Gép- és Kocsigyára (1873-tól Magyar Királyi Államvasutak Gépgyára, röviden: MÁV Gépgyár, 1925-től  Magyar Királyi Állami Vas-, Acél- és Gépgyárak, röviden: MÁVAG, 1949-től  MÁVAG Mozdony- és Gépgyár). Első mozdonyát 1873-ban gyártotta, leghíresebb terméke pedig az 1924-től gyártott 424-es gőzmozdony volt.

A Kőbányai út szomszédos telkén a már Mechwart András  vezérigazgatósága alatt működő Ganz és Társa Rt. 1880-ban megvásárolta az Első Magyar Gőzkocsigyár (más dokumentumokban Vagongyár) Rt. üzemét. Később ez lett az öt telephelyes nagyvállalattá fejlődött Ganz-cég központja. A század vége felé már modern, négy- és hattengelyű, forgóvázas termeskocsik, étkezõ-, szalon- és hálókocsik, különbözõ uralkodói udvarok részére épített luxus vonatok kerültek ki az üzemből. 1925-ben kezdték a vasúti motorkocsik gyártását, a Jendrassik-féle diesel, és – a Ganz Villamossági Gyárral együttműködve – villamos meghajtással. Közben folyamatos volt a városi villamos, troli és fogaskerekű kocsik gyártása.

Az 1950-es évekre a MÁVAG  profiljának fő területe a vasúti gördülõanyag (mozdony) és gépek  (szivattyúk, kompresszorok stb.), valamint híd, daru és egyéb vasszerkezetek gyártása volt, a Ganzé ugyancsak a a vasúti gördülõanyag (motorkocsi, motorvonat és a kapcsolatos dieselmotor) és a vízgépek gyártása. A gyártási programok rokonsága, több egymásrautaltsága (pl. együttműködés a dieselesítésben) indokolttá tette összevonásukat. Amit elősegített területi összeforrottságuk is: a Kőbányai út páratlan oldalának mentén az Orczy út és a Szapáry utca között a MÁVAG, innen a Könyves Kálmán körútig a Ganz üzemei voltak. 1959 január 1-én történt egyesülésükkel, a Ganz-MÁVAG  Mozdony-, Vagon- és Gépgyár megalakulásával az ország akkori második legnagyobb gyára jött létre, húszezer dolgozóval, negyvenkét hektáros területén több mint háromszáz épülettel.

A  megrendelések hiánya és az adósság növekedése miatt 1987 decemberében  Ganz-MÁVAG megszűnt, különböző privatizációs átalakulásokkal vagy három tucat gyáregységre bomlott,  mára a terület kb. száz magántulajdonra oszlik. A néhány megmaradt  ipari jellegű egység mellett már inkább a Kőbányai út páros oldala mentén  húzódó kínai (józsefvárosi) piacon érdekelt kereskedők raktárainak, maguknak a kereskedőknek ad helyet, akik az utcafrontokon, sőt a hajdani üzemcsarnokokba épített földszintes házakban nyitottak üzleteket. A legnagyobb problémát az jelenti, hogy  az épületek eladása előtt nem történt meg a területrendezés. Az átalakítások, hozzátoldások, elkerítések, tatarozások és elhanyagolások kuszasága szomorú látványúvá züllesztette a hajdan világszínvonalú gyárvárost. A terület rendezésére 2002-től indultak meg a törekvések. Ennek keretében pl. 2006-ra a 221-es és 1-es épületekben és környékükön elkészült az Euro Square elnevezésű nagy- és kiskereskedelmi központ.

A Ganz-MÁVAG termelési hagyományait néhány üzemcsarnokban a Ganz Holdingot alkotó Ganz Motor Kft. (vasúti járműkomponensek, dieselmotorok) és a Ganz Energetikai Gépgyártó Kft. (vízgépek, atomerőművi és olajipari berendezések)  viszi tovább.





Hozzászólás csak regisztrált felhasználóknak!

Közeli helyek