Budapest V. kerület | villamos a pesti korzón
a Thonet-ház alatti rész, a háttérben az épülő Erzsébet híd állványzata | Forrás:Vasárnapi Újság 1900. 44.
leguan | 2015-04-20 Nagy kép
Van képed a helyhez?Képnézet váltás
Budapest V. kerület | villamos a pesti korzón az 1907 május végi áradás alkalmával | Forrás:Vasárnapi Újság 1907. 22.
leguan | 2015-08-08
Budapest V. kerület | villamos a pesti korzón 115 évvel később, fent a Thonet-ház Vigadó téri homlokzata | Forrás:saját fotó
leguan | 2015-04-20
Budapest V. kerület | villamos a pesti korzón a Vigadó előtt | Forrás:saját fotó
leguan | 2015-04-20
Budapest V. kerület | villamos a pesti korzón a viadukt alatti raktár | Forrás:saját fotó
leguan | 2015-04-20
Budapest V. kerület | villamos a pesti korzón lejáró a rakpartra | Forrás:saját fotó
leguan | 2015-04-20
Budapest V. kerület | villamos a pesti korzón a tartógerendázat építése | Forrás:Vasárnapi Újság 1900. 44.
leguan | 2015-04-20
Budapest V. kerület | villamos a pesti korzón az elkészült sínpár, lent a rakparton a régi raktárbódék | Forrás:Vasárnapi Újság 1900. 44.
leguan | 2015-04-20
Budapest V. kerület | villamos a pesti korzón 2015-ben | Forrás:saját fotó
leguan | 2015-04-20
Budapest V. kerület | villamos a pesti korzón lejárat a rakparthoz | Forrás:saját fotó
leguan | 2015-04-20
Budapest V. kerület | villamos a pesti korzón rakparti kijáró | Forrás:saját fotó
leguan | 2015-04-20
Budapest V. kerület | villamos a pesti korzón díszes vasszerkezet | Forrás:saját fotó
leguan | 2015-04-20
Budapest V. kerület | villamos a pesti korzón a gerendázat alátámasztása | Forrás:Vasárnapi Újság 1900. 44.
leguan | 2015-04-20
Budapest V. kerület | villamos a pesti korzón még nincsenek leválasztva a raktárhelyiségek | Forrás:Vasárnapi Újság 1900. 44.
leguan | 2015-04-20
Budapest V. kerület | villamos a pesti korzón a gerendázat napjainkban | Forrás:saját fotó
leguan | 2015-04-20
Budapest V. kerület | villamos a pesti korzón a korzó mellett villamos halad 1905-ben | Forrás:Budapest, 1905 körül, Hornyánszky Viktor könyvkiadó
leguan | 2015-04-20
Budapest V. kerület | villamos a pesti korzón 1910 körül a közeledő villamossal | Forrás:képeslap
leguan | 2016-02-21
Budapest V. kerület | villamos a pesti korzón 2015-ben | Forrás:saját fotó
leguan | 2015-04-20
Budapest V. kerület | villamos a pesti korzón a korzó napjainkban | Forrás:saját fotó
leguan | 2015-04-20
Budapest V. kerület | villamos a pesti korzón a háttérben a hajdani Lloyd-palota a Széchenyi István tér déli végében, a mostani Eötvös térnél | Forrás:Vasárnapi Újság 1900. 44.
leguan | 2015-04-20
Budapest V. kerület | villamos a pesti korzón a rakpart elhagyása a mostani Eötvös térre kanyarodva | Forrás:Vasárnapi Újság 1900. 44.
leguan | 2015-04-20
Budapest V. kerület | villamos a pesti korzón visszakanyarodás a rakparthoz az Akadémia előtt | Forrás:Vasárnapi Újság 1900. 44.
leguan | 2015-04-20
Budapest V. kerület | villamos a pesti korzón az Akadémia előtti rakpart és a Lánchíd pesti hídfője 1905-ben | Forrás:Budapest, 1905 körül, Hornyánszky Viktor könyvkiadó
leguan | 2015-04-20
Budapest V. kerület | villamos a pesti korzón felhajtó rész a viaduktra a Petőfi térnél, háttérben a már nem létező Bristol Szálloda, az 1910-es években | Forrás:Fortepan / Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.d.1.08.140 | Fotó:Klösz György
leguan | 2015-06-08
Budapest V. kerület | villamos a pesti korzón lehajtás a viaduktról az Eötvös tér déli oldalán lévő, már nem létező Dunapalota Szállodánál, az 1910-es években | Forrás:Fortepan / Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.d.1.08.083 | Fotó:Klösz György
leguan | 2015-06-08
Budapest V. kerület | villamos a pesti korzón ...... és a megnyitáskor ilyenek jártak... | Forrás:Budapest folyóirat
leguan | 2015-12-26

Budapest V. kerület | Keresés a címben:

A betűk begépelése közben megjelennek a hasonló címek (utca, tér, stb) az adott városból!
Barabás-ház
V. kerület Kéményseprő utca
dunai rakpart építése
V. kerület Pesti alsó rakpart
Erzsébet híd
V. kerület Erzsébet híd
Lipót körút
V. kerület Margit híd
Március 15. tér
V. kerület Erzsébet híd
Szabadság tér
V. kerület Szabadság tér
teherhajó vámhivatal
V. kerület Pesti alsó rakpart
Újépület Szabadság tér
V. kerület Szabadság tér

villamos a pesti korzón

Cím: V. kerület Duna korzó
GPS: 47.495172 - 19.048606
Építés éve: 1900
Tervezte: Siemens és Halske cég
Kivitelezte: Vojtek Ödön
HRSZ:
Beküldte: leguan
2015:04:20 13:13

A pesti  belvárosi Duna-parton haladó villamosvasút tervét már 1884-ben elkészítette a berlini Siemens és Halske cég. Azonban a különböző hatóságok ellenvéleménye (egyrészt az árvízvédelem szempontjaira, másrészt a pesti korzó látványának féltésére hivatkozva) tizenhat évig késleltette a megvalósítást. Végül az ünnepélyes átadásra 1900 október  20-án kerülhetett sor. ----- Időközben elkészültek e vonal csatlakozási pontjai is: 1889. szeptemberében indultak el a villamosok a Lánchídtól (az Akadémia melletti végállomástól, a Belvároson és a Podmaniczky utcán át) a Városligetbe,  illetve 1897. novemberétől az Eskü tértől  (a rakparton) a Boráros térre. ----- Tehát ennek a vonalnak az Eskü teret (kezdetben csak a Petőfi teret) kellett összekötnie az Akadémiával, közben érintve a Belváros nevezetes pontjait.

A korzó megtartását és az árvízvédelem igényeit újszerű megoldással szolgálták: a korzó falához támaszkodva, végig a Ferenc József rakodóparton (később Belgrád rakpart) egy vasszerkezetű beton viaduktot építettek a vágányok számára. A tartó vasoszlopok közeit raktárhelyiségek építésére használták fel, a külső oszlopokhoz díszes kiképzésű falazatot építettek, vasrostélyú ablakokkal, vasajtókkal. Ezzel váltották fel a rakpart korábbi, raktárként szolgáló fabódéit, és árvíz esetére is erős védelmet biztosítottak. A viadukt egész hosszában a vágányokat mindkét oldalról szép kivitelű vaskorlát szegélyezte. ------ A mostani  Eötvös térnél a vágányok a viaduktról áttértek az útszintre, áthaladtak a régi Lloyd-épület előtt, és megkerülve a Ferencz József- (később Roosevelt-, most Széchenyi István-) tér parkját (tehát még nem a Lánchíd alatti alagúton át) jutottak el az Akadémia melletti rakpartra.

Az építést Vojtek Ödön, a villamostársaság főmérnöke vezette, a pályán közlekedő magyar gyártmányú, új mintájú és kitűnő szerkezetű kocsik tervét pedig Stromszky Sándor főmérnök készítette.





Hozzászólás csak regisztrált felhasználóknak!

Közeli helyek