Budapest V. kerület | Engels téri MÁVAUT pályaudvar - Design Terminal
1949-ben a déli, indulási pavilon bejárata, a jobboldalon még házak a későbbi parkoló, jelenleg Gödör helyén | Forrás:Fortepan
leguan | 2012-10-04 Nagy kép
Van képed a helyhez?Képnézet váltás
Budapest V. kerület | Engels téri MÁVAUT pályaudvar - Design Terminal 1951-ben az indulási pavilon | Forrás:Fortepan
leguan | 2012-10-04
Budapest V. kerület | Engels téri MÁVAUT pályaudvar - Design Terminal 2012-ben a déli pavilon délnyugati nézete | Forrás:saját fotó
leguan | 2012-10-04
Budapest V. kerület | Engels téri MÁVAUT pályaudvar - Design Terminal a délnyugati homlokzat 2012-ben | Forrás:saját fotó
leguan | 2012-10-04
Budapest V. kerület | Engels téri MÁVAUT pályaudvar - Design Terminal a délnyugati homlokzat másik nézete | Forrás:saját fotó
leguan | 2012-10-04
Budapest V. kerület | Engels téri MÁVAUT pályaudvar - Design Terminal 1949-ben az északi, érkezési pavilon | Forrás:Fortepan
leguan | 2012-10-04
Budapest V. kerület | Engels téri MÁVAUT pályaudvar - Design Terminal 1966-ban az északi pavilon | Forrás:Fortepan
leguan | 2012-10-04
Budapest V. kerület | Engels téri MÁVAUT pályaudvar - Design Terminal 1960-ban a peronfolyosó nyugati oldala, háttérben a Bazilika tornyai | Forrás:old-ikarus.hu | Fotó:Nagy Zsolt
leguan | 2012-10-04
Budapest V. kerület | Engels téri MÁVAUT pályaudvar - Design Terminal 2012-ben a peronfolyosó | Forrás:saját fotó
leguan | 2012-10-04
Budapest V. kerület | Engels téri MÁVAUT pályaudvar - Design Terminal 1949-ben az indulási várócsarnok | Forrás:Fortepan
leguan | 2012-10-04
Budapest V. kerület | Engels téri MÁVAUT pályaudvar - Design Terminal 2012-ben a Design Terminál kiállítóhelye | Forrás:saját fotó
leguan | 2012-10-04
Budapest V. kerület | Engels téri MÁVAUT pályaudvar - Design Terminal a csarnok másik nézete | Forrás:saját fotó
leguan | 2012-10-04
Budapest V. kerület | Engels téri MÁVAUT pályaudvar - Design Terminal az Engels-tér az 1960-as években, a bal alsó sarokban az indulási pavilon | Forrás:Fortepan
leguan | 2012-10-04
Budapest V. kerület | Engels téri MÁVAUT pályaudvar - Design Terminal az Erzsébet tér 2012-ben, a parkoló helyén a Gödör | Forrás:Google-térkép alapján
leguan | 2012-10-04

Budapest V. kerület | Keresés a címben:

A betűk begépelése közben megjelennek a hasonló címek (utca, tér, stb) az adott városból!
Engels tér
Erzsébet tér 1-5
Erzsébet tér
Erzsébet tér 1-5
Nemzeti Szalon
Erzsébet tér

Engels téri MÁVAUT pályaudvar - Design Terminal

Cím: Erzsébet tér Buszpályaudvar
GPS: 47.498006 - 19.053467
Építés éve: 1949
Tervezte: Nyiri István, Golda János és Madzin Attila
Kivitelezte:
HRSZ:
Beküldte: leguan
2012:10:04 12:17

A korábbi, a November 7 téren (Oktogonon) működő autóbusz-pályaudvar az 1940-es évek végére már nem tudta ellátni feladatát.
Az 1948-ban létrejött MÁVAUT (Autóbuszközlekedési Nemzeti Vállalat) számára ezért  először a Liszt Ferenc térre terveztek pályaudvart, de végül az akkori Sztálin téren  (ez volt 1946-1953 között, majd 1953-90 között Engels tér, azóta ismét az 1858 óta eredeti nevén Erzsébet tér) épült fel. Tervezője: Nyiri István,  az Állami Mélyépítés-tudományi Intézet (ÁMTI) főépítésze.  Az 1948-ban elkészült tervek alapján az építkezés gyorsan, 1949 február-szeptember között elkészült.

Az épület még a szocialista realizmus ortodox ideológiájú korlátainak érvényesülése előtt létesült (kapott is  rövidesen kritikákat „kozmopolitizmusa-formalizmusa”  és „öncélú modernizmusa” miatt). Funkcionális szerkezeti megoldásai,  arányos térkiképzése,  humanizált harmóniája  hasonló értékű, mint a szintén ebben az utolsó „szabad” időszakban épült MÉMOSZ székház vagy  az élmunkás házak és a Zápor utcai  pontházak.

Az észak-déli hosszanti tengelyű épületegyüttes két pavilonból s az azokat összekötő, nyitott terű lefedett kétszintes peronfolyosókból áll. (A két szint  eredetileg az utas- és teherforgalmi rendszer külön  kiszolgálását célozta, később feleslegessé vált.) A két háromszintes pavilon vasbeton szerkezetű,  homlokzatukat  sima travertin lap és rusztikus kőfalazat váltakozva burkolja.  A főtömegű  déli  (eredetileg indulási, várótermi) pavilon lépcsőháza üvegbeton,  a nyílászárók acél portálszerkezetek, a kisebb északi (eredetileg érkezési) pavilon zártabb homlokzatú.

A ’80-as évek végére funkcióját vesztette, rohamosan leromlott, a lebontástól csak az mentette meg, hogy már 1977-ben műemléki védettséget kapott. Sorsa 2004-ben  látszott jobbra fordulni, amikor rekonstrukciós pályázatát kiírták, amit a Golda János és Madzin Attila vezette tervezőcsapat nyert meg. A terv a formatervezési kiállításoknak, rendezvényeknek, szakkönyvtárnak  otthont adó Design Központ - Design Terminál létrehozására irányult. Többszöri határidő-módosítások és pénzügyi vizsgálatok  miatt a Terminál csak 2011-ben nyílhatott meg.





Hozzászólás csak regisztrált felhasználóknak!

Közeli helyek