- A malom 1956-os... [kugi]
- A malom 1924-es... [kugi]
- További képek és... [kugi]
- A balról látható... [kugi]
- Kedves Róbert!... [Kurucles]
- Köszi! Sajnálom! [Ády]
- Lebontották és a h [Kimster20]
- Tinódi utca 1. –... [visuo]
- Soroksári út... [visuo]
- 1909-ben tervezték... [visuo]

1928-ban a Károly körút felőli homlokzat | Forrás:Vállalkozók Lapja 1928 július
leguan | 2013-03-18 Nagy kép
Károlyi mihály utca 9
Károlyi Mihály utca 11.
Károlyi Mihály u. 16
Károlyi Mihály utca 12
Károly körút 3
Belvárosi Áramátalakító, Merlin Színház
2013:03:18 21:35
Az Elektromos Művek Belvárosi Áramátalakító Alállomása 1928-ban létesült, Reichl Kálmán és Bierbauer Virgil tervezésével. A központi Városháza udvarán - a Madách téri, mára már lebontott bazársor mögött - épült meg, a benne működő villamos technológia szállítója és kivitelezõje a Ganz gyár volt. A villamos üzem az 1950-es évek második felében szűnt meg. Az épületet ezt követően 1989-ig a Fõvárosi Tanács klubjaként, házi kulturális és sportrendezvények lebonyolítására használták. Majd 1990-tõl a Merlin Színház otthona lett (2012-ig, amikor a színház az Átrium – volt Május 1 – mozi helyére költözött).
A szabadon álló, részben egy-, részben kétemeletes, vasbeton vázas, magastetõs épület tömegét az egykori gépterem elliptikus ívű teteje jellemzi. Mind a Városháza, mind a Károly körút felőli homlokzata 3+4 tengelyes, a sűrűn osztott és az elsõ emeleten félköríves záródású, téglával keretezett ablakok között háromszög keresztmetszetű nyerstégla falpillérekkel. Szép példája annak, hogy egy ipari épületet miként lehet díszíteni szecessziós részletekkel. Különösen egyedi az íves záródású hosszú ablakok felsõ részének félkör alakú ablakosztása, illeszkedve a donga alakú tetõzet formáját enyhe szamárhátíves vonallal követő homlokzati sávhoz. --- Színházzá alakításakor födémet húztak a gépterembe.
A Városháza udvarát lezáró bazársor lebontása, majd a Merlin Színház elköltözése óta az épület fennmaradása veszélyben van a helyszínre sorozatosan kiírt pályázatok miatt, amelyek nem látszanak figyelembe venni ipartörténeti egyediségének értékét.
Hozzászólás csak regisztrált felhasználóknak!