Budapest III. kerület | Filatorigát
1833-as térképen a Filatórium, az Aranyhegyi és Radl árkok gát előtti állapota | Forrás:Budapest régi térképei, Arcanum 2005.
leguan | 2014-03-14 Nagy kép
Van képed a helyhez?Képnézet váltás
Budapest III. kerület | Filatorigát a már egyesült patakok felett áthaladó HÉV-vágány és Szentendrei út a Vámház felett 1875-ben | Forrás:Budapest régi térképei, Arcanum 2005.
leguan | 2014-03-14
Budapest III. kerület | Filatorigát 1895-ben a Filatori vízfolyásai és az elkészült gát (színezéssel és betűmérettel kiemelve) | Forrás:Budapest régi térképei, Arcanum 2005.
leguan | 2014-03-14
Budapest III. kerület | Filatorigát a Filatorigát elöntött vidéke 1909-ben | Forrás:Új Idők 1909. 8. szám | Fotó:Baranyai Béla
leguan | 2016-02-10
Budapest III. kerület | Filatorigát a Filatori-patak csatornázott átvezetése a Vörösvári úti vágányok alatt, a Hévízi út vonalában | Forrás:saját fotó
leguan | 2014-03-19
Budapest III. kerület | Filatorigát a hajdani Vámház napjainkban, túloldalán a Szentendrei út, a kép jobboldalának területén keresztezték a már egyesült patakok | Forrás:saját fotó
leguan | 2014-03-14
Budapest III. kerület | Filatorigát a már csatornában folyó patakok visszaduzzadását gátló zsilip a volt Harisnyagyár melletti Duna-parton | Forrás:saját fotó
leguan | 2014-03-14
Budapest III. kerület | Filatorigát a Filatori, Radl, Bründl patakok közös csatornakifolyója a Duna alacsony vízállásánál | Forrás:saját fotó
leguan | 2014-03-14
Budapest III. kerület | Filatorigát az 1928-ban épült városi házak szintjéről a Raktár utcát keresztező Hévízi út magassága | Forrás:saját fotó
leguan | 2014-03-14
Budapest III. kerület | Filatorigát az 1957-61 között épült 5., 7., 9. számú házak előtt a Hévízi út szintje | Forrás:saját fotó
leguan | 2014-03-14
Budapest III. kerület | Filatorigát a Hévízi út 5. előtti rézsű 1. | Forrás:saját fotó
leguan | 2014-03-14
Budapest III. kerület | Filatorigát a Hévízi út 5. előtti rézsű 2. | Forrás:saját fotó
leguan | 2014-03-14
Budapest III. kerület | Filatorigát a Hévízi út 7. előtti rézsű | Forrás:saját fotó
leguan | 2014-03-14
Budapest III. kerület | Filatorigát a Hévízi út 9. előtti rézsű | Forrás:saját fotó
leguan | 2014-03-14
Budapest III. kerület | Filatorigát a Hévízi út szintje a Meggyfa utcai kereszteződésnél | Forrás:saját fotó
leguan | 2014-03-14
Budapest III. kerület | Filatorigát az 1910 körül létesült OTE-pálya a Hévízi úti töltésszinttől északra eső mélyedésben | Forrás:saját fotó
leguan | 2014-03-15
Budapest III. kerület | Filatorigát a Hévízi úton haladó autó a pályáról nézve | Forrás:saját fotó
leguan | 2014-03-15

Budapest III. kerület | Keresés a címben:

A betűk begépelése közben megjelennek a hasonló címek (utca, tér, stb) az adott városból!
Óbudai Malom
Hévízi út 1.

Filatorigát

Cím: Hévízi út , Bogdáni út
GPS: 47.550264 - 19.037013
Építés éve: 1881 - 1882
Tervezte:
Kivitelezte:
HRSZ:
Beküldte: leguan
2014:03:14 23:00

A „Filatorigát” megnevezés sokak számára ismerős, ha máshonnan nem, a szentendrei HÉV ilyen nevű állomásáról. De e név eredete már kevéssé ismert. A „Filatori” elnevezést az 1781-ben épített és 1789-ig  működött ötemeletes Filatórium (Selyemfonó) után kapta ez az észak-óbudai terület. A „gát” pedig az ezen a területen 1881-1882-ben ténylegesen felépült védőgátat jelöli.  

Az 1775-ös és 1779-es jeges árvizek, az 1838. évi nagy árvíz a dunai védelmi töltésrendszer kiépítésére késztette a kormányt és a várost. 1875-ig a pesti és budai part teljes hosszában elkészültek a magas rakpartok és gátak, azonban Észak-Budán csak a Margit-hídig. Így az 1875-76-os árvíz  Újlakot és Óbudát sújtotta leginkább, szabadon behatolva a városba, a kilakoltatottak száma meghaladta az ötezret. Óbudát ezen túlmenően a Filatori területéről a Duna felé  (a Filatori-, Radl-, Bründl-, Aranyhegyi-árokban) futó négy bővizű  patak is veszélyeztette, hiszen ezek  kiöntéséhez elegendő volt, hogy a Duna magas vízállása visszaduzzassza  vizüket.

A patakok ellen védő nyugat-kelet irányú, a Bécsi úttól a Dunáig tartó gát felépítésének csak akkor lett volna értelme, ha a Duna óbudai vonalát is gát védi, ezt azonban az állam még nem tervezte megépíteni. 1880 nyara ezügyben sűrű levelezéssel telt a Főváros Tanácsa és a közmunka és közlekedési miniszter között, míg végül a kormány vállalta a megépítést. A  Főváros tehát megkezdhette a Filatori védgát Bécsi út és Duna közötti és – erre merőlegesen – a Duna-parton a Zichy utcáig tartó megépítését. A „szárazföldi” gátrész vonalvezetését a Bécsi út felőli részen a Filatori árok, a Dunai részen az árkok közös kifolyójának a Leipziger Szeszgyár feletti helye határozta meg. Az építés 1881 októbere és 1882 februárja között történt.  A Bécsi úti téglagyárak bányáiból és a szárazföldi gátrésztől északra eső területekről kitermelt – a levéltárban található különböző számvetések szerint 51-54 ezer köbméter – agyagot és homokot  használták fel. Ez kb. 65 ezer fuvart jelentett a kb. 0,8 köbméteres ládájú kubikos lovas kordékkal. A szállítást kb. 20 fuvaros, majd Ritter Antal és Fren Mihály vállalkozása végezte,  a gátépítést a Holzspach A. és Fiai cég (amely a Szépvölgyi úti téglagyár működtetése mellett építkezéssel is foglalkozott, később részt vett a Parlament és a Budai Várpalota krisztinavárosi szárnyának építésénél is).

A gáthoz épített felhajtóknak köszönhetően (pl. a Meggyfa, Sorompó, Templom utcáknál, hajógyári hídnál) a gát koronáját útként használhatták, sőt a szentendrei HÉV vonal 1888 óta létező Filatorigát állomásától 1906-ban iparvágányt is fektettek a gátra a Bécsi úton lévő Újlaki téglagyárig, közben a Honvédség élelmezési raktárához (később Óbudai malom) és az  Óbudai  Fehérítőhöz. Az útvonal megnevezése három évtizeden át Filatori gát volt, csak 1911-ben jelent meg a Budapesti utcajegyzékben a Hévízi és a Bogdáni út megjelölés.

Az eredetileg 5-5,5 m magasságú gát az évtizedek útátépítéseinek és a vágánycseréinek  során alacsonyabbá vált, ezt az is lehetővé tette, hogy 1921-től a legnagyobb vízhozamú Aranyhegyi patak már nem erre, hanem – mesterséges medrében – jóval északabbra jutott a Dunába, a másik három patak pedig az 1950-60-as években fokozatosan fedett csatornákba került. Az 1950-es évek közepétől kezdődő építkezések a gát két oldalának feltöltéseivel is együtt jártak, így jelenleg már csak a Hévízi út néhány pontján érzékelhető a hajdani gátnak a környezetéből kiemelkedő vonulata.





Hozzászólás csak regisztrált felhasználóknak!

Közeli helyek