Budapest I. kerület | Széll Kálmán (Moszkva) tér
1938-ban kezdődő térrendezés, a teniszpályák helyén épül a hűvösvölgyi vonal hurokvége | Forrás:A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada III. BKV 1987.
leguan | 2012-08-02 Nagy kép
Van képed a helyhez?Képnézet váltás
Budapest I. kerület | Széll Kálmán (Moszkva) tér a gyalogos felüljáró építése | Forrás:A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada III. BKV 1987.
leguan | 2012-08-02
Budapest I. kerület | Széll Kálmán (Moszkva) tér a Széna tér felé az 1930-as évek végén | Forrás:A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada III. BKV 1987.
leguan | 2012-08-02
Budapest I. kerület | Széll Kálmán (Moszkva) tér a Postapalota alatti rész építése | Forrás:A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada III. BKV 1987.
leguan | 2012-08-02
Budapest I. kerület | Széll Kálmán (Moszkva) tér a Retek utca - Budakeszi út (ma Szilágyi Erzsébet fasor) felé csatlakozás építése | Forrás:A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada III. BKV 1987.
leguan | 2012-08-02
Budapest I. kerület | Széll Kálmán (Moszkva) tér téli hangulat 1940-ben | Forrás:Fortepan, id. Konok Tamás adományozó
leguan | 2013-11-11
Budapest I. kerület | Széll Kálmán (Moszkva) tér a tér az 1940-es évek elején | Forrás:Budapest története V., Akadémiai 1980.
leguan | 2012-05-07
Budapest I. kerület | Széll Kálmán (Moszkva) tér 1945-ben a Vérmező úti házsorral és építőanyagot szállító tehervonattal. | Forrás:Tamási Miklós - Ungváry Krisztián: Budapest 1945 Corvina, 2006.
leguan | 2010-02-06
Budapest I. kerület | Széll Kálmán (Moszkva) tér ... és napjainkban | Fotó:saját fotó
leguan | 2010-02-06
Budapest I. kerület | Széll Kálmán (Moszkva) tér a Moszkva tér az 1950-es években 1. | Forrás:Fortepan
leguan | 2012-08-03
Budapest I. kerület | Széll Kálmán (Moszkva) tér a Moszkva tér az 1950-es években 2. | Forrás:Fortepan
leguan | 2012-08-03
Budapest I. kerület | Széll Kálmán (Moszkva) tér a Moszkva tér az 1950-es években 3., Vérmező úti épületek | Forrás:Fortepan
leguan | 2012-08-03
Budapest I. kerület | Széll Kálmán (Moszkva) tér a Moszkva tér az 1950-es években 4. | Forrás:Fortepan
leguan | 2012-08-03
Budapest I. kerület | Széll Kálmán (Moszkva) tér a Moszkva tér az 1950-es években 5., piaci bódék a Vérmező úton | Forrás:Fortepan
leguan | 2012-08-03
Budapest I. kerület | Széll Kálmán (Moszkva) tér1965 | Moszkva tér a Gombával | Forrás:képeslap saját gyűjteményből
multbanezo50 | 2012-02-26
Budapest I. kerület | Széll Kálmán (Moszkva) tér Moszkva tér 2004 /saját felv./
Luigi | 2010-10-26
Budapest I. kerület | Széll Kálmán (Moszkva) tér2007 | | Forrás:cityrailtransit | Fotó:Javier Martinez Cuevas
multbanezo50 | 2013-03-06

Budapest I. kerület | Keresés a címben:

A betűk begépelése közben megjelennek a hasonló címek (utca, tér, stb) az adott városból!
Moszkva tér
Moszkva tér

Széll Kálmán (Moszkva) tér

Cím: Moszkva tér
GPS: 47.507771 - 19.023958
Építés éve:
Tervezte:
Kivitelezte:
HRSZ:
Beküldte: leguan
2010:02:06 19:04

A mai tér helyén a török uralom után agyagbánya nyilt, a jóval nagyobb terjedelmű Csízhalom nevű dombot bontották meg (maradékán épült a Postapalota), és a Christen-téglavető még a 19. század második felében is innen bányászta nyersanyagát. A gödrökben összegyűlt víz télen korcsolyapályaként hasznosult, a  század végére a gödröket feltöltötték, tenisz- és más sportpályákat építettek, sőt 1914-ben egy kis székházat és tornacsarnokot a Budapesti–Budai Torna Egyesületnek.

Közben a Közmunkatanács bizottsága 1885-ös döntésével kialakította a budai körút részeként a Margit és a Krisztina körút vonalát, és találkozásuknál a későbbi teret határoló utak vonalvezetését. 1892-ben épült meg a  „jobbparti körvasút” téri szakasza  a Vérmező utcával párhuzamos bevágásban. A területet 1929-ben elnevezték Széll Kálmán térnek, és  1938-ban kezdték meg forgalmi csomóponttá alakítását, amivel 1941-ben végeztek. 1945 elején a teret és épületeit a németek és az oldalukon harcoló magyar csapatok illetve a várost ostromló szovjetek közötti harcok során súlyos károk érték. A tér nevét 1951-ben változtatták meg (hatvan évre) Moszkva térre. A metró budai szakaszának megnyitásakor, 1972-ben a forgalmat teljesen átszervezték. A régi kis épület, a „gomba” helyére ekkor emelték a metróbejárat legyező alakú betoncsarnokát, mely a tér arculatát meghatározza.




Gőzmozdony a Széll Kálmán téren

"Az újjáépítés itt kiemelten fontos feladat volt, mert a dorogi szénmedencéből érkező szénküldemények az újpesti összekötő vasúti híd pusztulása miatt a Széll Kálmán téren át haladtak a Déli pályaudvar felé. Az első gőzmozdonnyal vontatott tehervonat 1945 június 6-án közlekedett e szükségforgalomban."

(Moszkva tér. Helytörténeti kiadvány, 1996. Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Budapest Gyűjtemény.)

Szóval az ott a képen szerintem dorogi szén lehet a második kocsiban :-)


Hozzászólás csak regisztrált felhasználóknak!

Közeli helyek