- A malom 1956-os... [kugi]
- A malom 1924-es... [kugi]
- További képek és... [kugi]
- A balról látható... [kugi]
- Kedves Róbert!... [Kurucles]
- Köszi! Sajnálom! [Ády]
- Lebontották és a h [Kimster20]
- Tinódi utca 1. –... [visuo]
- Soroksári út... [visuo]
- 1909-ben tervezték... [visuo]

1938-ban kezdődő térrendezés, a teniszpályák helyén épül a hűvösvölgyi vonal hurokvége | Forrás:A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada III. BKV 1987.
leguan | 2012-08-02 Nagy kép
Moszkva tér
Széll Kálmán (Moszkva) tér
2010:02:06 19:04
A mai tér helyén a török uralom után agyagbánya nyilt, a jóval nagyobb terjedelmű Csízhalom nevű dombot bontották meg (maradékán épült a Postapalota), és a Christen-téglavető még a 19. század második felében is innen bányászta nyersanyagát. A gödrökben összegyűlt víz télen korcsolyapályaként hasznosult, a század végére a gödröket feltöltötték, tenisz- és más sportpályákat építettek, sőt 1914-ben egy kis székházat és tornacsarnokot a Budapesti–Budai Torna Egyesületnek.
Közben a Közmunkatanács bizottsága 1885-ös döntésével kialakította a budai körút részeként a Margit és a Krisztina körút vonalát, és találkozásuknál a későbbi teret határoló utak vonalvezetését. 1892-ben épült meg a „jobbparti körvasút” téri szakasza a Vérmező utcával párhuzamos bevágásban. A területet 1929-ben elnevezték Széll Kálmán térnek, és 1938-ban kezdték meg forgalmi csomóponttá alakítását, amivel 1941-ben végeztek. 1945 elején a teret és épületeit a németek és az oldalukon harcoló magyar csapatok illetve a várost ostromló szovjetek közötti harcok során súlyos károk érték. A tér nevét 1951-ben változtatták meg (hatvan évre) Moszkva térre. A metró budai szakaszának megnyitásakor, 1972-ben a forgalmat teljesen átszervezték. A régi kis épület, a „gomba” helyére ekkor emelték a metróbejárat legyező alakú betoncsarnokát, mely a tér arculatát meghatározza.
Hozzászólás csak regisztrált felhasználóknak!
"Az újjáépítés itt kiemelten fontos feladat volt, mert a dorogi szénmedencéből érkező szénküldemények az újpesti összekötő vasúti híd pusztulása miatt a Széll Kálmán téren át haladtak a Déli pályaudvar felé. Az első gőzmozdonnyal vontatott tehervonat 1945 június 6-án közlekedett e szükségforgalomban."
(Moszkva tér. Helytörténeti kiadvány, 1996. Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Budapest Gyűjtemény.)
Szóval az ott a képen szerintem dorogi szén lehet a második kocsiban :-)